top of page
  • Anja Bol

Deel 3 - Pijnlijke vragen die elke zelfstandig ondernemer zichzelf zou moeten stellen

Over het waarom/nut van jezelf pijnlijke vragen stellen, schreef ik uitgebreid in een eerder artikel. In dit derde blog uit de serie over pijnlijke vragen, ga ik in op een vraag waarmee je veel mensen aan het twijfelen kunt krijgen. Ik neem je mee in mijn proces rond deze vraag. Ik merk bij mezelf onzekerheid en lichte paniek. Het is (gelukkig) nog nooit door een ander aan mij gevraagd. Een van mijn superpowers is echter: mijn innerlijke criticus ruim baan geven :-(. Dus reken maar dat die regelmatig van zich laat horen: "heb je wel succes?".

Een paar keer per week kijk ik op Instagram. Meestal is dat naar aanleiding van een melding dat een of andere vage vent uit Amerika mij is gaan volgen - en die ik dus gelijk uit mijn volgerslijst knikker. En als ik er dan toch ben, dan kijk ik nog ff naar nieuwe berichten van degenen die ik uit echte belangstelling ben gaan volgen.

Het is alsof de bobo's bij Instagram mijn innerlijke criticus kennen. De 'gesponsorde' berichten die ik niet kan missen tijdens het scrollen, gaan over ONDERNEMEN VANUIT FLOW, DOORBREKEN MET JE BEDRIJF, JE DROOMONDERNEMING etcetera. Gelukkig heb ik mijzelf afgeleerd om op zulke posts te klikken - hoe mooi en simpel de beloofde oplossing ook is.

Maar er blijft toch een angeltje van twijfel steken: als ik niet constant onderneem vanuit flow - heb ik dan wel succes? Als ik nog niet wereldwijd doorgebroken ben met Studio Boldly - is het dan wel succesvol? Als ik na bijna 7 jaar ondernemerschap niet een gelikte elevator pitch heb - wat is dan mijn succes?

Formule

Zo vaak vergeet ik alle lessen die ik heb geleerd over marketing. Dan vergeet ik dat vele business coaches deze succesformule hanteren (én aan hun klanten leren):

  1. creëer een behoefte

  2. wrijf de pijn van het ontbreken van de oplossing er goed in

  3. verkondig vervolgens het evangelie van de instant vervulling van die behoefte door 1 klik op een knop (plus een bankrekening plunderen) - "OMDAT JE HET WAARD BENT"!

    1. "Voel je je ongemakkelijk bij het op deze manier je diensten/producten verkopen? Don't worry: je HELPT je doelgroep. Het is zelfs disservice als je hen niet overtuigt van jouw geweldige aanbod!"

(Kanttekening 1: Interessant artikel hierover: marketingfacts.nl)

(Kanttekening 2: Excuses als ik jou ook ooit 'advies' heb gegeven in de trant van deze 'succesformule'.)


Het is een succesformule, want het werkt. Het werkt steeds weer. Of je het nu wilt of niet.

Het werkt bij mij als een alarm voor mijn diepgewortelde angst van 'er niet toe doen'. De angst om 'niets waard te zijn - tenzij ik iets doe dat er toe doet', is klaarwakker en heeft het hoogste woord.


Even vergeet ik mijn overtuigingen.

Even vergeet ik dat mijn waarde, jouw waarde,

onze waarde, niet door andere mensen bepaald wordt.

Mijn waarde, jouw waarde, onze waarde, wordt niet door anderen bepaald en hoeven we niet te bewijzen. Je bént waardevol. Punt.

Even laat ik mijn innerlijke criticus zeggen: "als je niet voor dit product of deze dienst kiest, zeg je eigenlijk dat je het niet waard bent!" Ik merk het 'pang - au' gevoel van binnen op. Daarna voel ik ook mijn veerkracht; de tegenstemmetjes komen direct in actie. Verwonderd merk ik op dat de angst niet meer sterker is dan ik. Er zijn nu liefdevolle overtuigingen die de argumenten van mijn innerlijke criticus van hun kracht ontdoen.


Succes

Mijn succes afmeten aan wat anderen van succes vinden, is in tegenspraak met de eigenheid/authenticiteit die ik belangrijk vind. Jezelf durven zijn en jezelf accepteren, dat is mijn grootste drijfveer, dat is waar ik met Studio Boldly naar streef...


Ik weet dat mijn grootste (enigszins) meetbare succes niet door iedereen als succes zal worden gezien. Dat sommigen geneigd zijn er met minachting op te reageren. Daarom voelt nog wel een beetje eng om dit te delen. Maar ik doe het toch:

  1. Bij de start van mijn onderneming (2015) lukte het mij met grote inspanning om wekelijks 10 tot 12 uur te werken. Daarnaast mijn huishouden doen was pittig en ik had weinig ruimte voor een sociaal leven.

  2. Inmiddels werk ik gemiddeld 15 uur per week, doe ik daarnaast regelmatig een paar uur vrijwilligersklusjes, heb ik fijne sociale contacten, volg ik programma's voor persoonlijke ontwikkeling, heb ik ook nog tijd om voor de lol creatief bezig te zijn en reis ik regelmatig naar andere landen om daar een periode op huizen en huisdieren te passen.

Mijn succes meet ik aan mijzelf. Aan wat ik belangrijk vind. Eigenheid, balans en energie vertellen me of ik succes heb. Al schrijvend, bedenk ik mij dat ik succes dus definieer als 'de mate waarin ben ik gegroeid in authenticiteit, balans tussen werk en privé en mijn concentratievermogen'. Tijd voor een feestje, want ik ben dus mega-succesvol! ;-)


Je pijn is je goudmijn

Hoe is het met jou? Ik nam je mee in hoe de vraag "heb je wel succes?" confronterend voor mij is en wat ik ervan leerde. Ik hoop dat het je inspireert om pijnlijke vragen niet te negeren of uit de weg te gaan, maar te kijken naar wat je erdoor over jezelf kunt leren. Dat je op zoek gaat naar jouw antwoorden en zo jouw eigenheid ontdekt en jezelf meer gaat accepteren. Want je pijn heeft je veel te vertellen. Er ligt een goudmijn aan eigenheid op je te wachten!


Weet je dat je waarde niet afhangt van wat je doet? Voel je dat ook of is dat nog een stap te ver?

Wat triggert jou om op gesponsorde berichten te klikken?

Heb jij helder wat jij succesvol vindt? Wanneer jij jezelf succesvol vindt? Ik ben erg benieuwd naar jouw definitie van jouw succes, dus als je zin hebt: app 0639721848 of mail anja@studioboldly.nl me. En laten we samen onze successen vieren!

 

Ik ben Anja Bol van Studio Boldly, grafisch ontwerper en coach voor huisstijlontwikkeling. Als ondernemer met beperkte energie en concentratie, introvert en creatieve duizendpoot, is en blijft mijn grootste uitdaging: trouw zijn aan mijzelf en mijn eigenheid. Ik help onderneemsters hun eigenheid te ontdekken, te omarmen en vervolgens te vertalen naar een huisstijl.


Boldly betekent stoutmoedig. Dat is wat ik jou gun: stoutmoedigheid. Je stoute schoenen aantrekken, kiezen voor wat jij nodig hebt en een stap zetten onderweg naar wat jij graag wilt ervaren, voelen, bereiken.

23 weergaven0 opmerkingen
bottom of page