• Anja Bol

Pijnlijke vragen die elke zelfstandig ondernemer zichzelf zou moeten stellen - intro

'Hoe kom je erbij,' denk je misschien, 'waarom zou ik mezelf pijnlijke vragen moeten stellen?' In dit eerste blog van een serie over pijnlijke vragen, vertel ik je uitgebreid waarom dat slim is. Voor mij is de belangrijkste reden iets dat ik kortgeleden pas écht ben gaan begrijpen, ook kende ik deze uitspraak al jaren: "je pijn is je goudmijn". Er zijn vragen waar je liever niet bij stil staat omdat ze raken aan (oude) pijnpuntjes, maar die je verder brengen en (soms letterlijk) winst gaan opleveren.

Deze wijze woorden heeft Cato Pater van Bureau Cato regelmatig tegen mij gezegd: "je pijn is je goudmijn!" Toen wij samenwerkten om haar methodiek handen en voeten te geven, toen we aan het sparren waren over de boodschap van haar website, toen ze mij uitlegde hoe zij ontdekte wat haar missie is. Het is nu zelfs de titel van haar podcast! Je pijn is je goudmijn. Cato is zelf het levende bewijs dat het mogelijk is om kracht te halen uit verlies, een crisis of een belast verleden.


Beschermingssysteem

Ik ben een vermijder als het om pijn gaat. Het liefst blijf ik er ver bij uit de buurt. Sterker nog: ik ben supergoed in het opbouwen van blokkades, interne beschermingssystemen die ervoor zorgen dat niets mij kan raken en verwonden. Het nadeel van zulke muren is echter, dat NIETS je kan raken. Liefde? Vertrouwen? Verbinding? Het kwam bij mij niet binnen. En de pijn vond andere manieren om duidelijk te maken dat ik een probleem had (keel-, kaak- en oorontstekingen/verminderde concentratie/hyperventileren). Pijn is niet het probleem. Pijn is een boodschapper. Pijn laat je weten dat er werk aan de winkel is. Dat je nog iets te verwerken hebt. Dat je niet doet wat je eigenlijk wel wilt. Dat je over je grenzen gaat.

Pijn is niet het probleem. Pijn is een boodschapper die laat weten dat er een probleem is.

Pijn omarmen is (nog) niet mijn ding. Maar ik heb inmiddels wel geleerd om pijn op te merken, te groeten als boodschapper en deel van mijzelf. Om te luisteren naar wat ik door de pijn mag leren.


Pijnlijke vragen en ondernemen

Ondernemen doet meestal geen pijn. De teleurstellingen die er natuurlijk ook zijn, worden voor mij overvleugeld door het gevoel van vrijheid dat ondernemen me geeft. En sinds ik steeds meer oké wordt met het voelen van emoties/gevoelens er kan laten zijn, zoek ik af en toe de pijnpuntjes van ondernemen op. Wat geeft me een 'pang - au' gevoel van binnen? Voel ik weerstand bij een bepaald idee of een vraag? Welke vragen 'doen' iets met me? Mijn antwoorden geven aan waarin ik als ondernemer en als mens enorm veel kan groeien. Waar grote winst te behalen valt.


Drie niet bepaald leuke vragen die mij het afgelopen half jaar (en nog steeds) flink aan het werk zetten:

  1. Heb je wel succes?

  2. Waarom laat je zo weinig van jezelf zien op Social Media?

  3. Hoe gaat het met je bedrijfje?

Zit er een vraag bij die jou irriteert? Waarbij je een blokkade voelt?


Jezelf (af en toe) vragen stellen die niet leuk zijn, is een slimme manier om te groeien als ondernemer. Een goede (business) coach doet precies dat: prikkelende vragen stellen en je begeleiden bij je zoektocht naar jouw antwoorden.

Nog meer pijntjes

Ik hoop dat ik je inmiddels een beetje warm heb gemaakt voor het jezelf stellen van pijnlijke vragen. In de komende blogs confronteer ik mijzelf met drie vragen die elke ondernemer zichzelf (af en toe) zou moeten stellen. En ik deel de lessen die ik eruit haal, zodat ik jou inspireer om de confrontatie met pijnlijke vragen niet meer uit de weg te gaan. Je kan namelijk ook met ondernemingszin reageren op 'pang - au' momentjes! Heb jij een voorbeeld van een écht niet leuke vraag die je graag uitgewerkt ziet? Een vraag waarbij je spontaan uitslag krijgt als iemand jou die stelt? Een vermoeden dat achter een bepaalde vraag, een goudmijn (aan ontwikkelkansen) verborgen ligt? Laat het me weten in de reacties hieronder, via een mailtje of met een appje!

Ik ben Anja Bol van Studio Boldly, grafisch ontwerper en coach voor huisstijlontwikkeling. Als ondernemer met beperkte energie en concentratie, introvert en creatieve duizendpoot, weet ik hoe belangrijk het is om trouw te zijn aan jezelf, aan je eigenheid. Ik help onderneemsters hun eigenheid te ontdekken, te omarmen en vervolgens te vertalen naar een huisstijl. Boldly betekent stoutmoedig. Dat is wat ik jou gun: stoutmoedigheid. Je stoute schoenen aantrekken en een stap zetten onderweg naar wat jij graag wilt ervaren, voelen, bereiken.

56 keer bekeken0 reacties

Bedankt voor je aanmelding!