top of page
  • Anja Bol

Je logo is niet je huisstijl

'Ik heb een logo nodig'. Dat is regelmatig de reden die genoemd wordt als iemand mij vraagt om hulp. Veel (startende) ondernemers denken: zorg voor een logo, plak die overal op - en je hebt een huisstijl. Je logo is echter NIET je huisstijl. Wat is het wel? Je logo is een klein (maar belangrijk) onderdeel van branding.


Strict gesproken heb je al een logo, zodra je een bedrijfsnaam hebt en die communiceert. Logo komt namelijk van het Griekse logos en betekent 'woord'. Letterlijk is je logo dus je bedrijfs- of merknaam.


In de praktijk bedoelen we met logo meestal een combinatie van een bedrijfsnaam en een beeldmerk. Een 'plaatje' dat je bedrijf representeert, als een zichtbare samenvatting van wat jij te bieden hebt. Jouw merkidentiteit is het volledige verhaal. Het vertellen in woord en beeld (en eventueel zelfs in geluid, geur, gevoel en smaak) van het hoe, wat en waarom van jouw bedrijf, op een manier die jouw klanten aanspreekt. Dat proces, daarmee bezig zijn wordt ook branding genoemd.


De kern van al je branding, van je merkidentiteit, ben jij: de zelfstandig ondernemer. Jouw missie en visie zijn het bestaansrecht van je bedrijf. Jouw persoonlijkheid straalt door in jouw onderneming. Jij bent de basis en jij bepaalt het verhaal van jouw bedrijf. Wat wil je vertellen? Waarvan stroomt jouw ondernemershart over?

Heb je helder wie jij bent als ondernemer en wat jouw verhaal is, dan is de volgende stap het visueel maken van die aspecten. Je kunt je huisstijl gaan ontwikkelen. Vervolgens voer je die huisstijl door in al je communicatie en zorg je ervoor dat je bedrijf overal helder en herkenbaar presenteert.


Je logo is dus niet je huisstijl.


In deze infographic zie je mijn visie op branding, ik wil je laten zien hoeveel je merkidentiteit omvat.

Branding/merkidentiteit van en voor zelfstandig ondernemers bestaat uit meerdere lagen.

De infographic geeft ook mijn werkwijze weer. Ik begin altijd bij de kern. Wie ben je? Wat wil je? Waarom wil je dat? Wat wil je vertellen? Met wie wil je dat delen? De antwoorden op die vragen kan ik dan omzetten in 'iets' visueels. Ik vertaal ze naar

- onder anderen - een logo als onderdeel van je huisstijl. Jóuw huisstijl - de stijl die jij (al) in je hebt. Misschien ben je je daar nog niet zo van bewust. Waarschijnlijk ligt het als een zaadje/bolletje vol groeikracht te wachten op jouw toestemming om zichtbaar te worden.


Blijf me (dus) vooral om hulp vragen omdat je een logo nodig hebt. Ik kan je garanderen dat het een prachtig proces wordt: jouw huisstijl ontdekken en laten groeien!

95 weergaven0 opmerkingen
bottom of page