top of page
  • Anja Bol

Over etalage-angst, zichtbaar ondernemen en jezelf zijn


Ik voel tranen branden achter mijn ogen. Mijn lippen trillen terwijl ik mijn agenda opensla. Gelukkig heb ik vandaag geen afspraken gepland, maar er is wel een waslijst aan taken waar ik aan moet beginnen. Het liefst zou ik in bed kruipen, me verstoppen voor de wereld, onzichtbaar zijn. Mijn werk vind ik meestal geweldig, maar kan me nu gestolen worden. Wie kent dit gevoel niet? Af en toe heb je van die dagen...

Bij mij duurt het al wat langer dan een dagje. Er is echter niets bijzonders aan de hand. Ik heb 'gewoon' weer eens een depressieve episode. Sinds ik vijftien was, gebeurt dat regelmatig. Een recidiverende depressieve stoornis heet dat in de geneeskunde.

Missie

Doodeng vind ik het om dit te tikken en met jou te delen. Zichtbaar te zijn met een 'aandoening'. Waarom ik het wel doe? Omdat het mijn missie is. Niet om depressie in de etalage te zetten. Maar wel: eerlijke en respectvolle marketing. Marketing zonder manipulatie, gewoon jezelf mogen en durven zijn. Voor mij betekent 'gewoon mijzelf zijn' dat ik meer laat zien dan de optimistische, enthousiaste en doelgerichte ondernemer. Dat ben ik ook. Absoluut. Dat is het deel waarmee je te maken krijgt als wij samenwerken. Dat is af en toe het professionele masker dat ik opzet, terwijl ik me op dat moment anders voel.

Etalage-angst

Misschien is zichtbaarheid voor jou geen issue. Voor veel zelfstandig ondernemers is het echter ontzettend lastig, is het de grootste hobbel als het gaat om hun marketing. Je kunt je niet verbergen achter een functie(titel), team of organisatie. Je BENT voor een groot deel je bedrijf en alles wat je uitdraagt, is onderdeel van wie je bent. Marketing (laten weten wat er 'te koop' is) voelt dan misschien als jezelf promoten en in een etalage zetten. En dat is eng.

In de spotlights staan. Door iedereen gezien kunnen worden. Beoordeeld worden. Niet leuk gevonden worden. Niet serieus genomen worden.

Dat laatste is míjn grootste etalage-angst. Dat, als ik mezelf laat zien, inclusief mijn 'not so perfect' kanten, jij mij niet serieus neemt. Dat je dan twijfelt aan mijn professionaliteit en vermogen om jou te helpen bij jouw marketingstruggles en etalage-angst.

Verlangen

Niemand heeft mij gedwongen dit blog te schrijven. Ik schrijf dit niet omdat 'kwetsbaarheid verbindt en verkoopt' en dus slimme marketing is. Ik ben de eerste die zegt: 'lap alle (ongeschreven) marketingregels aan je laars' en 'doe wat bij jou past'. Want daarin bestaat geen goed of fout. Je bepaalt altijd helemaal zelf of je tevreden bent over de manier waarop jij laat zien wat je te koop hebt.

Dit blog over mijn depressie-deel is dus helemaal mijn idee, hoewel ik het reuze spannend vind. Desondanks publiceer ik hem, want ik heb een wens groter dan mijn etalage-angst. Ik zou graag leren van een andere ondernemer die ook wel eens worstelt met depressies. Maar ik ken niet zo iemand. Waarom niet? Is het vanwege wijdverbreide etalage-angst? Vanwege de (niet ongegronde) verwachtingen dat je een etiketje opgeplakt kunt krijgen en tegen vooroordelen aan zult lopen?

Als iedereen toegeeft aan deze angst, zullen de etiketten en vooroordelen niet veranderen. Dat is de reden dat ik mijn denkbeeldige Boldly (stoutmoedige) schoenen aan doe en dit verhaal deel. Alleen al het schrijven van dit blog heeft iets met mij gedaan. Ik heb mijn etalage-angst bekeken, erkend en op waarde geschat. In de kern gaat etalage-angst niet om zichtbaar of onzichtbaar ondernemen. Het gaat over zelfacceptatie en groeien als ondernemer, als mens.

Ik deel mijn verhaal in de hoop dat er iets verandert. Dat de etiketten, de vooroordelen en alles waar je bang voor bent, veranderen. Ik hoop ook dat jouw etalage-angst niet groter blijkt te zijn dan je verlangen naar echtheid en respect.

Mijn verlangen is dat jij je vrij voelt om te vertellen over willekeurig welke beperking jij ervaart. En dat je daarvoor begrip en respect krijgt. Mijn respect heb je in ieder geval. Ik weet immers uit ervaring dat deze quote zó waar is:

Do not confuse my bad days as a sign of weakness. Those are actually the days I am fighting my hardest.

Wat is jouw grootste angst als het aankomt op zichtbaarheid en ondernemen? Voel je ook het verlangen borrelen om je daardoor niet te laten beperken? Laat het me weten! Ik help je graag jouw stoute schoenen te vinden. Dan gaan we samen Boldly een stap zetten naar eerlijke en respectvolle marketing waarbij jij en ik gewoon onszelf mogen en durven zijn.

*Foto van Markus Spiske (Unsplash)

71 weergaven0 opmerkingen
bottom of page