• Anja Bol

Ondernemer en een hekel aan reclame...


Met rode wangen van strijdlust zat ik gistermiddag driftig op mijn toetsenbord te tikken. Waar ik zo vol van was (en ben)? De visie voor mijn bedrijf! Ik werd door Janneke de Kler uitgenodigd om uit te pluizen wat mij ten diepste drijft om mijn werk te doen - en wat ik graag wil veranderen. Het duurde even voor ik de juiste woorden had gevonden. Nu ze er zijn en ze lees, voel ik het vuurtje van verontwaardiging en de drang om een verandering in te zetten, opnieuw oplaaien.

Dit is 'm, de visie van Studio Boldly - recht uit mijn hart:

Zichtbaarheid. Daar draait een groot deel van je marketing om. Als mensen niet weten dat je bestaat, zullen ze ook niets van je kopen.

Je wordt van alle kanten aangespoord om mee te doen in de race om zichtbaarheid, om op de 'juiste' manier te ondernemen, succesvol te zijn. Via social media, op evenementen, via de email: business coaches en marketing experts weten je te vinden met hun succesformules en stappenplannen. De manier waarop je zichtbaar 'moet' zijn, draait om inspelen op de behoefte van je klant, en als die niets 'nodig' heeft dan schep je desnoods een verlangen.

Dit is een van de redenen waarom de meeste reclame mij tegenstaat. Je aandacht wordt opgeëist. Geclaimd. Met een uitgekiende stategie, juist wanneer je het meest te beïnvloeden bent. Grensoverschrijdend. Respectloos. Marketing is dan een psychologisch spelletje. Omzet genereren doe je door onvrede creëren, een emotionele reactie oproepen, een oplossing bieden en vooral zorgen dat mensen meer, meer en meer willen. Manipulatie.

Daar wil ik niet aan mee doen en ik ben ervan overtuigd dat het niet nodig is! Mijn droom is eerlijkheid als uitgangspunt van marketing. Zuiverheid. Geen trucjes of dubbele agenda's. Zichtbaar zijn zonder overdrijven, opdringerigheid en schreeuwen om aandacht.

Stel je voor dat mensen graag bij jou kopen omdat jij betrouwbaar bent. Je bent eerlijk en hebt vertrouwen in de kwaliteit van je werk. De eerste indruk die men van je krijgt, wordt bij nadere kennismaking bevestigd door meer positieve ervaringen. Het is het begin van een duurzame relatie. Je hoeft je niet in duizend bochten te wringen of je anders voor te doen. Je bent genoeg.

Als jij vindt dat dat goed is, dat jij meer dan genoeg bent, dan straal je dat uit. Op die manier zichtbaar zijn is misschien wel spannend, maar je zult merken dat het goed voelt. Je hoeft immers niet ver buiten je comfortzone gaan. Ook je klanten zullen het merken. Je zegt wat je doet en je doet wat je zegt. Het 'klopt'. Jouw ideale klant zal zich aangetrokken voelen tot je oprechtheid en je respect voor grenzen. Je respect voor zijn of haar gevoel, je respect voor mensen.

Laten wij als ondernemers, samen stoutmoedig kiezen voor eerlijke en respectvolle marketing! Begin met jezelf te blijven, met van(je)zelfsprekende zichtbaarheid.

Mijn missie - dat waar ik aan hoop bij te dragen is na het lezen van mijn visie vast geen verrassing meer voor je:

Eerlijke en respectvolle marketing: zonder manipulatie, gewoon jezelf mogen en durven zijn.

Voel jij hem? Is dit ook wat jij wilt? Mijn missie kan ik in mijn eentje niet voltooien - daar is ie (net iets) te groot voor. Ik doe mijn best en samen komen we een heel eind!


48 views
  • Facebook - grijze cirkel

Hiddemaheerd 94d  Groningen

06-39721848

© 2018 Studio Boldly