top of page
  • Anja Bol

Gewetensvraag bij de thee...

Een kopje thee drinken is voor mij vaak een pauzemomentje. Even niet naar een scherm kijken (werken) en bijvoorbeeld naar buiten kijken. Een momentje mijmeren.

De vraag die ik vanochtend op het labeltje van mijn theezakje aantrof, zette aan tot serieus nadenken: 'Zou je liever gedachten kunnen lezen of onzichtbaar willen zijn?'

Wat is jouw eerste reactie op die vraag? Ik koos voor onzichtbaarheid, want iemands gedachten kunnen lezen vind ik een vreselijke inbreuk en een grove overschrijding van grenzen. Mijn volgende gedachte was, dat ik als ondernemer een andere keuze moet maken. Onzichtbaarheid is voor de meeste bedrijven een drama. Niet te zien zijn, niet te vinden zijn, niet bekend zijn: het tegenovergestelde van wat je met al je marketing en PR probeert te bereiken. Gedachten kunnen lezen zou een handig talent zijn voor ondernemers: je niet meer hoeven afvragen wat je klant eigenlijk wil, direct weten wat iemand vind van jouw voorstel, blog, product etc.

Een dubbel dilemma: 'onzichtbaar willen zijn - maar als ondernemer zichtbaar moéten zijn' versus 'andermans gedachten willen respecteren - maar als verkoper deze moeten beïnvloeden'. Waarschijnlijk is dit waar ik diep vanbinnen vaak mee worstel als het gaat over marketing. Het is voor mij een soort jongleren met respect, integriteit, ondernemingszin, eerlijkheid en zelfvertrouwen (en jongleren met 2 ballen lukt me niet eens)!

Herken je dit dilemma? Wat zou jij kiezen: onzichtbaarheid of gedachtenlezen?

53 weergaven0 opmerkingen
bottom of page